Április 2. az autizmus világnapja

2133
autizmus vilagnapja

Autizmus, te csodás szivárvány.

Az autizmus spektrumzavar (ASD) olyan fejlődési állapot, amelynek elsődleges jellemzői közé tartozik a társadalmi kommunikáció és az interakció zavara, korlátozott vagy ismétlődő motoros mozgásokkal. Az autizmus sokak szerint nem betegség, hanem egy nagyon összetett állapot, amit a szakorvosok, természetgyógyászok, fejlesztőpedagógusok és szülők együttesen tudnának a lehető leghatékonyabb módon kezelni. A legújabb kutatások a gének és a környezet közötti kölcsönhatásokat tekintik az autizmus legvalószínűbb magyarázatának.

Kialakulásában szerepe lehet:

  • a terhesség alatt és kisgyermekkorban szedett gyógyszereknek (antidepresszánsok, paracetamol),
  • nehézfémterheltségnek (a réz, a higany és más fémek áthaladnak a placentán),
  • a terhesség alatti és a gyermekkori ásványianyag-hiánynak vagy túlzott ásványianyag-bevitelnek is.

Az alacsony cink szint például csecsemőkorban az idegsejtek érésében okoz zavart, de ide tartozhat a kalcium és a magnézium kórosan alacsony szintje is, vagy az alumínium, a kadmium, az ólom, a higany és az arzén túlzott mennyisége a szervezetben. Az alumíniumot például összefüggésbe hozták már az Alzheimer-kórral és más demenciákkal, de gyerekeknél is hatással lehet a mentális funkciókra.

Ezekhez társulhatnak még az emésztőrendszeri zavarok, ételérzékenységek, rossz bélflóra, valamint az élelmiszerekben és tisztítószerekben található egyéb vegyi anyagokkal való rendszeres érintkezés, melyek mind súlyosbítják a már meglévő tüneteket, legfőképp a viselkedésben okoznak problémákat. Leggyakrabban még a higanyt sorolják a kialakulásért felelős tényezők közé, de sokkal inkább egy komplex egyensúlytalanságról van szó. Egy érdekes kutatásból kiderült, hogy napi többször gyorséttermi koszttal etetett egereknél egy hónap elteltével autizmusszerű viselkedés alakult ki, ami többek között abban nyilvánult meg, hogy kevesebb időt töltöttek el a fajtársaikkal, illetve nem kezdeményeztek interakciókat. Ugyanez volt igaz az utódaikra is. A táplálkozás funkcionális átalakítása, a legfőbb allergének (glutén, laktóz, szója, hüvelyesek, tojásfehérje) elhagyása már önmagában nagyon jó eredményeket szokott hozni. Fontos továbbá a finomított cukor kerülése, és az étrend testreszabása egyéni ételintolerancia vizsgálatok alapján.

Második lépésben elengedhetetlen a bélflóra egyensúlyának helyreállítása, a gyulladáscsökkentés a belekben, a tápanyag-felszívódás képességének fokozása emésztőenzimek pótlásával, valamint pro- és prebiotikumok alkalmazásával. A nehézfémek kivezetésére úgynevezett kelátképző szereket szoktak alkalmazni, ilyen például a C-vitamin, illetve pl. az étrendi szelén-bevitel hatására jelentősen csökken a higany toxicitása.

A táplálkozás átalakításán kívül számos egyéb eszköz segítségével fejleszthetjük gyermekünk képességeit.

Hatékonyak lehetnek:

  • a mozgásfejlesztő gyakorlatok,
  • az alvástámogatás melatoninnal,
  • az ABA-terápia (alkalmazott viselkedéselemzés),
  • a TSMT torna (tervezett szenzomotoros tréning),
  • a lovaglás (lovasterápia),
  • a Tomatis terápia (speciális fejhallgató segítségével végzett, személyre szabott hallástréning) és
  • a neurofeedback terápia.

A Whole Plant Access For Autism csoportban sokan használják a CBD olajat is terápiás szerként. A szülők beszámolói alapján a megfelelő dózis megtalálása után, amely gyermekenként nagyon eltérő lehet, sokan tapasztalnak nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb viselkedést, csökken az agresszió, nő a figyelem és a koncentrációs készség. Itt nem mindig alkalmazható a CBD olajnál megszokott “haladjunk lassan, cseppenként” módszer. Ha a kezdeti 1-2 csepptől még jobban felpörög a gyermek, vagy semmilyen változást nem tapasztalunk, akkor nem kell a fokozatosság elvét követni, hanem rögtön 25 mg-mal érdemes kezdeni, és hetente emelni 5 mg-mal, ha nem megfelelő az eredmény.  Egy autista gyermek napi CBD dózisa akár 70-90 mg, vagy ennek akár a többszöröse is lehet.

Végezetül megkértem egy régi kedves barátomat, hogy írjon egy pár sort a személyes tapasztalatai alapján. Remélem, hogy a számomra szívet melengető sorok titeket is megérintenek majd. Ezúton is köszönöm neked az őszinte szavakat és gondolatokat.

„Az autizmusról írni olyan, mintha az időjárást szeretnénk leírni 10 mondatban. Lehetetlen. Olyan sokféle, olyan színes és végletes. Tele szépséggel és drámával. Van, hogy sütkérezel a szeretetben, de olyan is, hogy elmenekülnél a vihar elől. Én csak egy édesanya vagyok, aki 20 év várakozás után, 42 évesen átélhette a csodát. Egy pici lélek költözött a szívembe. Mikor megszületett a kisfiam, feltűnt, hogy nagyon ritkán sír. Feltűnően nyugodt volt, aminek én örültem, de a védőnő aggódott, mert a sírás a legfontosabb a kisbabánál. Jeleznie kell az igényeit. Pár hetes baba volt, mikor az apukája karjaiban nem érezte jól magát, nem szerette az ölelését. Minden egyes mérföldkő a fejlődésében pont az utolsó pillanatban érkezett, vagy kicsit megkésve, és kimaradt a kúszás is. Nagyobbacska volt, mikor elkezdett szavakat mondani, amiket egyszer csak elhagyott. Egy évesen már önállóan ment, de fél év múlva is darabos volt a járása. Aggódtam, de mindenhol (orvos, az új védőnő) megnyugtattak, hogy nincs semmi baj, nem egyformán fejlődnek a gyerekek. Éreztem, hogy valami nem stimmel. A családban van gyógypedagógus, aki megerősített a félelmemben. Elkezdtem a fejlesztését, kialakítottam a megfelelő táplálkozást, és csak bújtam a könyveket és az internetet. 2 éves korában már hivatalosan is autizmus spektrumzavar gyanú volt a diagnózis.  Azt mondta a fejlesztő, hogy készüljek fel arra, hogy soha nem lesz integrálható oviba, iskolába. A logopédus felkészített, hogy talán soha nem fog verset mondani a kisfiam. A környezetemmel is küzdelem volt, mert senki nem hitte el, hogy gond van. Az irányított tornának, a fejlesztésnek és a megfelelő étrendnek köszönhetően hihetetlen változás következett be. Csak kapkodtam a fejemet. Most 4 éves, normál oviba jár, szépen beszél, ügyesen mozog. Nem mondom, hogy átlagos kisfiú, pedig van szemkontaktus, imádja az érintést, az ölelést, a gyerekeket, de a számokért is rajong. Fejben számol, mindent lebetűz, iskolai feladatokat old meg. Ez az ő kis világa. Nagyon vizuális emberkék, a szemléltetés rendkívül fontos képekkel és videókkal.

Az autizmus spektrumzavar egy szivárvány… olyan sokféle. Vigyázzunk rájuk, és segítsünk Nekik, hiszen köztük lehet a következő Albert Einstein, W. A. Mozart, Michelangelo, Charles Darwin, Daryl Hannah vagy Messi.

Azt mondják, hogy az autizmussal élők érzelemmentesek, és csak egy dologra koncentrálnak. Ez nem igaz. Még ha nem is vágynak érintésre, és látszólag nincs szükségük senkire, akkor is nagyon fontos dolgot tesznek. Tanítanak. Tanítanak minket »átlag« embereket, hogy vegyük végre észre azt, ami ott bent, mélyen van. Nyugodjunk le, és csak figyeljünk. Figyeljük velük a virágot, a bogarat, a szélforgót, ahogy fújja a szél, a homokot, ahogy simogatón folyik a tenyerünkbe, a víz hullámzását, ami játékra hívón jön felénk, és huncutul meghátrál. Nem kell beszélni, nem kell hangosan nevetni, nem kell mondani semmit. Csak szeretni kell, és lenyugodni. Lassan lélegezni, és csodálni azt a mélységet és magasságot, ahol Ők élnek, és amikor elakadnak, finoman átsegíteni őket az akadályon. Fontos dolgot tanítanak nekünk.

Akármilyen is az »időjárás«, az ég mindig KÉK.”

Forrás:
pharmaonline.hu
tenyektevhitek.hu
foodtest.hu
orvosikannabisz.com
hajharmonia.hu
Kertész Nikoletta Zita: Hogy is kezdjük el a gyógyító étrendet? (Soha többet autizmus csoport)