Ha a szorongás ébren tart

2405
ha a szorongás ébren tart

Egyhangú mindennapok a karanténban

A koronavírus okozta világjárvány új, eddig ismeretlen élethelyzetet teremt mindannyiunk számára. Napról-napra szembesülhetünk vele, hogy kihívássá válnak a korábban napi rutinba illesztett teendők, akár csak egy hivatalos küldemény átvétele a szomszédos kerület postáján. Személyes példából tudom, hogy a karantén elhagyása egy ilyen egyszerű ügyintézés céljából alapos tervezést igényel és nem kevés szorongással jár. De ha sikerül is életünkben a fertőzésveszélyt minimálisra csökkenteni, és hosszú távra berendezkedni önkéntes karanténunkban, még mindig meg kell küzdenünk az összefolyó napokkal, az egyhangúsággal és az állandó feszültséggel, amit az elzárás okoz. Természetes, hogy mindez hatással van az általános pszichés állapotunkra és olyan tüneteket válthat ki, amikkel korábban talán sosem találkoztunk. Ezek egyike lehet a szorongás miatti alvászavar kialakulása, ami megfelelő kezelés híján hosszan fennmaradhat.

Cirkadián ritmus, mikro és makro tápanyagok

Sokan javasolják, hogy a négy fal között is próbáljuk megtartani a napi szokásokat és rituálékat. Sokat segít például, ha nagyjából azonos időben kelünk és fekszünk le (cirkadián ritmus), és ha az étkezéseink időpontjai sem tolódnak el. Lehetőség szerint gondoskodjunk a változatos és egészséges táplálkozásról, valamint a vitaminok és nyomelemek pótlásáról. Ha mindezt rendszeres testmozgással is megfejeljük, akkor igazán nem lehet panasz az igyekezetünkre, de még így is elkélhet némi segítség a pihentető alváshoz. Ha szeretnél tippeket az otthon végezhető edzésformára, olvasd el “Otthoni edzés karantén idejére és azon túl”  című cikkünket is. A mozgás nem csak a szorongás megszüntetésének lehet jó eszköze, hanem immunrendszerünk állapotás is javíthatjuk vele.

Altatók és nyugtatók helyett CBD, mint természetes alternatíva

A CBD több szempontból is hatékonynak bizonyulhat. Egyfelől szorongáscsökkentő hatásának[1] köszönhetően is elősegíthet egy olyan nyugodt szellemi alapállapotot, amivel nagyobb eséllyel tudjuk átaludni az éjszakát. A CBD azonban messze nem úgy viselkedik, mint az altatók. Szedatív hatása minimális, tehát nem álmosít, és nem kábít. Egyszerűen csak elsimítja a szorongás keltette hullámokat, amivel éppúgy alkalmassá tesz a figyelmet igénylő tevékenységekre, mint a pihentető alvásra. Egy 2019-es vizsgálatban[2] szorongással és alvásproblémákkal küzdő felnőtteknek adtak CBD-t. Egy hónap elteltével 80%-uk számolt be a szorongás csökkenéséről, kétharmaduk pedig jobb alvásról. A számok tehát azt mutatják, hogy nagyon is érdemes próbát tenni ezzel a természetes növényi hatóanyaggal, mielőtt erősebb szerekhez nyúlnánk.

Forrás:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4604171/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6326553/