A kiégés jelei a munkahelyen – Ezt tedd vezetőként

253
burnout

A kiégés társadalmát éljük. Erről a híres kortárs filozófus, Byung-Chul Han is igen gyakran elmélkedik, de nagy sikerű könyveinek ismerete nélkül is minden bizonnyal sokan érezzük vagy éreztük már ennek hatásait a saját bőrünkön. Vajon mik a kiégés jelei és mit tehetsz ellene vezetőként?

Egy alkalmazottnak ezernyi teendővel kell megbirkóznia a hétköznapok során, és akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a pandémia mennyi plusz terhet rakott sokak vállára az elmúlt időszakban. A teljes munkaidőben dolgozók mintegy kétharmada számol be előbb-utóbb munkahelyi kiégésről, ez a jelenség pedig világszintű problémának minősül mostanra.

Vezetőként a legkevesebb, amit tehetsz, hogy időben felismered a kiégés jeleit, és segítesz átlendülni kollégáidnak a nehéz időszakon.

Fordíts figyelmet a csapatodra

Könnyű azt feltételezi a munkaerőről, hogy ha megfeledkezik újabban a határidőkről vagy késve jár be, akkor lusta. Vagy, ha nem csatlakozik a csapat mindennapi életéhez, külön ebédel vagy szokatlanul negatív, akkor rossz lábbal kelt fel. Ezek azonban a kiégés első jelei lehetnek.

A kiégést persze nem kizárólag a munkahelyi nyomás okozhatja, hanem a magánéletből is fakadhat, majd könnyen átterjedhet a munkára. Sőt, a kiégés akkor sem biztos, hogy elkerüli beosztottjaidat, ha nem annyira megterhelő időszakot élnek át a cégnél vagy kevés felelősség nyomja a vállukat.

A kiégés jelei

Bár az alábbi jelek külön-külön nem kizárólag kiégésre utalhatnak, de több “tünet” már jelezhet problémát.

Mentális jelek

  • Állandó aggodalom és szorongás
  • Képtelen összpontosítani
  • Apátia, demotiváltság

Érzelmi jelek

  • Negativitás vagy cinizmus
  • Ingerlékenység
  • Érzelmi törékenység vagy fokozott érzékenység

Fizikai jelek

  • Kevés energia vagy kimerültség
  • Csökkent produktivitás
  • Fejfájás
  • Fáradtság
  • Légszomj
  • Étvágytalanság vagy étkezési szokások megváltozása
  • Alváshiány

Ezek a jelek nemcsak egyének, hanem a csapatod lelki-fizikai állapotának felmérésére is alkalmasak. Ha úgy tűnik, hogy a csapatod több tagja is szenved a felsorolt pontok valamelyikétől vagy a csapat produktivitása általánosságban romló tendenciát mutat, akkor fennáll annak az esélye, hogy felütötte a fejét a kiégés.

Így kezeld a csapat kiégését

Értsd meg a kiváltó okokat

Mielőtt leírnád a csapatot vagy bármelyik csapattagot, szánj időt arra, hogy megértsd a kiégés kiváltó okát. A nagy munkaterhelés, az erős vezetés hiánya, a nem egyértelmű elvárások a szerepekkel vagy az elvárásokkal szemben, valamint a tisztességtelen bánásmód előidézheti a munkával összefüggő kiégést.

Kritikus fontosságú, hogy a kiégés kiváltó okának megértése érdekében beszélj a csapatod tagjaival. Fontos, hogy vezetőként higgadtan, megértően fordulj hozzájuk. Íme néhány tipp, amelyek segíthetnek azonosítani a kiváltó okot:

Hirdetés

Marry Jane Full Spectrum 15% MCT CBD olaj 10ml 1500mg

26.990 Ft 22.940 Ft

Megnézem

  1. Személyes beszélgetés

A demotiváltságot akármennyire is a csapatod egészén érzed, érdemes mégis egyéni beszélgetéseket folytatni a kollégáiddal. Az egész csoport megszólítása félelmet, stresszt válthat ki, és megnehezítheti beosztottjaid megnyílását.

2. Ne tegyél megalapozatlan feltételezéseket

Sokkal könnyebb, mégis ártalmasabb lehet prekoncepciókkal közelíteni egy alkalmazotthoz. Próbáld elkerülni ezt! Ne befolyásold, csak irányítsd a beszélgetést, tegyél fel nyitott kérdéseket, és légy te magad is nyitott kollégáid érzéseire!

3. Jól irányzott kérdések

Sokaknak ijesztő lehet megnyílni mások előtt, pláne, ha azt a főnökük előtt kell megtenniük. Ha az a benyomásod, hogy alkalmazottadnak nehezére esik az érzelmeiről beszélnie, segítsd őt empatikus kérdésekkel. Pl. “életed mely területein érzed a legnagyobb stresszt?”, “mi az, ami nehezedre esik mostanában?”.

Ezek a stratégiák megkönnyíthetik, hogy a munkatársak megosszák veled a tapasztalataikat, de egyéb praktikákkal is elősegítheted az őszinte párbeszédet. Így például azzal, ha biztosítod őket a titoktartásodról vagy ha szakértő (tréner, pszichológus) segítségét kéred a munkahelyi problémák kitárgyalására.

Tartsd szem előtt, hogy lehet, nem mindenki nyitott arra, hogy lefolytasson veled egy meghitt beszélgetést. Ez esetben ne erőltesd, csak biztosítsd az elutasító felet arról, hogy bármikor készen állsz a vele eltöltött időre.

Légy szószóló

Csapatvezetőként az egyik legfontosabb szereped az, hogy a csapat szószólója légy. Ez azt jelenti, hogy tenned kell azért, hogy a kiégés okai ellen az egész cég fellépjen. Íme néhány példa arra, hogyan tudod megóvni kollégáid a demotiváltságtól:

  1. Az idő érték – őrizd meg annak!

Ha csapatodat nagy terhelés éri, az egyik legjobb dolog, amit megtehetsz, hogy tiszteletben tartod a munkaidejüket. Hogyan néz ki ez a gyakorlatban? Ha plusz projektet szeretnének a csapatodra rakni, állj ki értük, és mondj nemet! Továbbá tájékoztasd csapatod arról, hogy rendben van, ha ők maguk is elutasítanak munkát, amikor túlterheltnek érzik magukat – ez felhatalmazza őket a saját terhelésük szabályozására, amit egyébként nem biztos, hogy meg mernének tenni.

2. Kínálj rugalmasabb munkaidőt!

Tegyük fel, hogy a csapatod bizonyos tagjai a magánéletük miatt érzik azt, hogy kiégtek. Hatalmas segítséget jelenthet számukra, ha rugalmasabb napi beosztást kínálsz nekik! Ezáltal több időt és teret kapnak arra, hogy kielégítsék személyes igényeiket, legyen szó akár gondozói szolgálatról, orvosi látogatásról, vagy bármi egyébről, amire szükségük van – anélkül, hogy aggódniuk kellene, hogy reggel 9 és 17 óra között végig online vannak-e.

3. Hozzáférés a mentálhigiénés lehetőségekhez

Talán mondanunk sem kell, hogy a kiégésnek súlyos következményei lehetnek a mentális egészségre. Wellness programok vagy természetes közérzetjavítók felajánlásával, vagy szakemberek bevonásával javíthatod kollégáid hangulatát. Hívd fel a figyelmüket arra, hogy a cégen belül hol találnak pszichológiai ellátást vagy különíts el vállalati forrást számukra ahhoz, hogy ellátogathassanak orvoshoz vagy terapeutához.

4. Mutass együttérzést és empátiát

Az együttérzés és az empátia hasznos magatartás a munkahelyen – különösen, ha a kiégésre terelődik a szó. Ez persze egyszerűen hangzik, de a valóságban már jóval nehezebben tartja magát ehhez az ember. Lássuk, mire is gondoltunk ez alatt!

5. Ne vedd magadra

Csábító lehet csapatod kiégését személyes kudarcként megélni, de tartsd szem előtt, hogy a nap végén számos tényező vezethet kiégéshez – bármennyire is próbálod megakadályozni azt. Tehát, amikor empátiát és együttérzést gyakorolsz a csapatod felé, győződj meg arról, hogy ezt saját magaddal szemben is alkalmazod.

6. Gondold át, mi a legjobb a csapat számára

Az empátia gyakorlásának remek módja, ha felteszed magadnak a kérdést: mi a legjobb a csapat számára? A válasz persze egyénenként változhat. Az viszont biztos, hogy általánosságban segíthetsz munkatársaidnak, ha mindegyikük igényét meghallgatod és igyekszel megoldást találni rájuk.

A csapat kiégése mindig kihívást jelent. Vezetőként azonban időben észlelheted a problémát és proaktív módon leküzdheted, így még erősebb köteléket alakíthatsz ki munkatársaiddal és hosszú távon a produktivitásukat is biztosíthatod.